fredag 6 december 2013

Así es Argentina

Det. Är. Så. Varmt. Jag förstår siestan mer och mer, inte bara för att det är alldeles för varmt vid två på dagen för att göra något vettigt utan för att har man gjort något fram till dess är man helt slut. Värmen gör allt lite tyngre. När jag sitter och skriver det här inlägget har jag tagit av mig klockan eftersom det var lite för svettigt med den på.

Hittills har Argentina inte varit superduktigt på att fira jul. Julstämning: noll. 1:a advent i söndags kom och gick som vilken söndag som helst, jag som älskar 1:a adventsgudstjänsten! Den är alltid så mysig. Jag vill sjunga ”Bered en väg för Herran” och ”Var Glad”, och tända ett ljus och prata om åsnan. Sen att jag aldrig sett det logiska i att vi väntar in Jesu födelse med att berätta historien om hur han red in i Jerusalem på en åsna när han var 30, det har inte med det här att göra. De har börjat sätta upp juldekorationer runtom i staden, men de ser malplacerade ut när det är 35 grader ut och solen skiner som aldrig förr. De skulle behöva ett ackompanjemang av mörker och snö och kyla, det skulle sitta fint tycker jag. Dock kan jag tänka mig att det hemma i Sverige skulle uppskattas med mer sol. I år längtar jag efter mysiga brasor i mörkret, nästa år kan jag ge mig den på att jag kommer önska att jag var tillbaka i hettan i Salta. Men right now skulle jag ge lite vad som helst för en lussebulle. Jag drömde en fin dröm i natt där det dök upp en massa lussebullar i mitt skafferi. Det var nice.

Vi har avslutat lördagssöndagsskolan Hora Feliz, sista gången var förra veckan. Det blev lite kaosartat eftersom strukturen helt uteblivit. Det gick från att leka lekar till att alla fick varsin klubba och sen helt plötsligt skulle de lyssna på en bibelberättelse men det var inte så tydligt så de fortsatte prata och stoja och sen tog Graciela upp en sång för att testa något nytt och det skapade nog bara mer ljud och mindre ordning. Anyway, avslutat är det. Hora Feliz har varit en bra erfarenhet på många sätt, kanske framför allt att få se att det är svårt med såna här aktiviteter här också. Ibland tänker vi hemma i Sverige att ”ja, i andra länder där är det mycket lättare att få barn att komma/lyssna på söndagsskola/ungdomsaktiviteter” men här fick jag svart på vitt att så är det icke. Man kämpar med samma sak här, försöker på samma balansera att göra kul saker för att få barnens uppmärksamhet och samtidigt inte tappa bort budskapet i klubbor och lekar.





 Området där vi har Hora Feliz

Glad liten pojke med godis. Den lilla konen har jag pyntat, jag satt uppe till tre på natten för att fixa till alla barnen.

Just nu har vi nästan inget vatten. Tråkigt när det händer liksom. Vi frågade pastor Jorge igår vad det var som var problemet, saknas det vatten i hela Salta eller är det något problem med rören? Det verkar som att problemet inte gäller bara oss och officiellt sägs det att det är för att de är väldigt torrt. Word on the street är att vattnet stängts av för att semestrarna börjar nu och många fyller sina pooler. Bl.a. kommunen. När Jorge berättade det för oss skakade han på huvudet och sa ”Así es Argentina” – ”Så är Argentina”. 


Chau!

0 kommentarer: