fredag 20 september 2013

Feliz Cumple!

Ja må jag leva, ja må jag leva, ja må jag leva uti hundrade år! Ett fyrfaldigt leve för mig, jag lever hipp hipp hurra, hurra, hurra, hurraaaa! Idag fyller jag 20! Mycket märkligt att fylla 20 och inte vara hemma faktiskt. Det är ju 20, den där ”stora” grejen. Som vanligt känns det ingen skillnad, men hemma hade jag i alla fall vetat vad jag kan göra för att fira, har liksom mina favoritmaträtter som man kan laga, ställen att gå till, folk att träffa etc. Det är först nu när jag är borta som jag inser att jag har fira-något-speciellt-rutiner. Se där. Hur som, eftersom jag inte är hemma fick det bli på något annat sätt. Jag vaknade vid 10 eftersom jag inte ställt klockan för första gången sen jag lämnade Sverige, whoop whoop. Benjamin kom in med frukost på sängen! Födelsedagsfrukosten bestod av mysko rinnig yoghurt (det märket får inte en andra chans) och standard te. Men i sängen! Frukost avklarad körde jag på lite efterrätt till frukosten; jag tog med mig fyra 200gr Marabou och har väntat tills nu med att öppna en, så såhär på födelsedagen blev det lite mintkrokant och lakrits som också hade sparats till detta speciella tillfället. Trots att jag är så långt hemifrån hade jag faktiskt två födelsedagskort att öppna (förutom det jag fick av Benjamin, icke att förglömma) från Tessan och Elin, som gett mig dem innan jag åkte. Otroligt mysigt, det var så värt att få födelsedagskort hemifrån J
               Sen hade jag ett kort, eller brev, till. Från mig själv. När jag var 11 år skrev jag ett brev som skulle öppnas av mig år 2013, när jag fyllde 20. Som av en slump kom jag ihåg det här brevet innan jag åkte och fick med mig det hit. Det är något speciellt att öppna ett brev och se min egen handstil från när jag var 11, jag skrev allt i skrivstil då. ”Jag ska börja Engelska skolan. Gick jag där i Gymnasiet eller började jag i en skola i stan?” Både och faktiskt. ”Och när vi ändå pratar skola, klarade jag studenten? Och hur gick det med körkort?” Målmedveten tjej. För det första: klara studenten? Jupp. Det var bara att gå ut genom dörrarna. Gymnasiet i sig var tufft, men studenten var nog det lättaste av alla de tre åren. För det andra: du kan ge dig på att det gick bra med körkort! I andra halvan av brevet berättar jag om mitt kärleksliv, jag var tydligen kär i Joakim, Markus och Tobbe. Två kompisar tyckte att jag skulle bli ihop med Markus, vilket jag i och för sig ville, men jag var mer kär i Jocke. Drama på skolgården.
               Dagen fortsatte med födelsedagslunch med pastorsparet (frun heter Graciela! Hon har en mugg med sitt namn på!) med kladdkaka av kock Benjamin till efterrätt. Yää kladdkaka :) Bästa delen av födelsedagen: skypa med Mami&Papi och kära Miss Motor. Det är något visst med att få sin en kornig video av sin favorit-värmlänning när man sitter många mil hemifrån på sin 20-årsdag.

Den här veckan har ju innehållit andra dagar än min födelsedag också. Har vi gjort något? Ja. Fast inte det vi trodde. Som vi hade förstått det skulle vi denna vecka börja hjälpa till (äntligen!) med lite saker, det var något om att åka och titta på en skola och ett sjukhus, oklart varför men något skulle i alla fall hända. Så när vi i tisdags fick höra att vår handledare, som skulle hålla i de här utflykterna, skulle vara borta i fem dagar blev vi lite förvånade. Jaha, då var vi alltså lediga fram till helgen. Man kan höra talas om mañana-attityden men det blir ändå en krock när man faktiskt blir utsatt för den. 
               Så vi har gjorde en liten utflykt till närliggande la Caldera och gick igår upp till toppen av Saltas utkiksberg. Det är ett spännande liv. Och ett kallt sådant! Jisses, kylan slog till och plötsligt var jag extremt glad att jag tog med mig underställ. Förutom igår när vi gick upp för en massa trappor, då slog vädret plötsligt om till 20 grader. Kan säga att ullunderställ inte är toppen att ha på sig i sån värme. Vi fyller dagarna med lite annat också: tittar på tv-serier, läser böcker (Här har jag ett problem. Jag har nu gett upp tanken på att jag ska kunna ransonera mina medtagna böcker eftersom jag redan läst ut två och är halvvägs igenom en tredje, vilket betyder att jag har tre böcker kvar. Hoppsan), och gör ärenden. Som berättat innan tar alla ärenden låååång tid. Igår till exempel spenderade jag 2½-3 timmar med att köpa ett headset, innersulor och mat. Det är sannerligen inte lätt när man inte vet var man ska gå för att köpa saker.

Som jag berättade innan passade inte min superadapter i uttagen här, så jag har fått en adapter åt min adapter. Men när man har två adaptrar i ett uttag får man ingen el, för de blir för tunga. Så då får man stabilisera upp den tunga adaptern med en bok. Kreativiteten flödar här borta! Har även använt tandtråd som tvättlina, känner mig super hardcore. 

Enorm Jesus-staty i La Caldera.


"Detta hem är katolskt. Vi accepter inte propaganda från protestantism eller andra sekter. Leve konung Kristus! Leve jungfrun av Guadalupe, Guds moder!"
 Den här lille kamraten väntade på bussen med oss


 Utsikten över Salta från utkiksberget




"Kapten, är du säker på att du vet var vi är?" Underbar street art, det finns verkligen massor här i Salta. 


Chau! 

0 kommentarer: