måndag 30 september 2013

Liten gloslista efter en månad i Argentina

Alfajores: Två degistivekex med Dulce de Leche mellan, vanligtvis doppad i choklad. I början tyckte jag att det var rätt meningslöst som sötsak, men they’ve grown on me och nu är jag helt såld. Bästa Alfajorerna kommer tydligen från kedjan Havanna, om du skulle råka vara i Argentina och vill veta.
Asado: Argentinas BBQ. Ibland är det bara kött, ibland får man också till sin stora lycka äta blodkorv och inälvor också. Köttet serveras tillsammans med sallad och bröd, och i minst tre omgångar. Kött kött och lite mer kött.
Canasta: Knytkalas. Något som vår kyrka arrangerar en söndag varje månad för att samla församlingen och umgås, eftersom de inte praktiserar kyrkfika här. Knytkalas är för övrigt det svenska ord våra Argentinska vänner har haft svårast att uttala, KN-ljudet är mycket svårare än man tror. Kinut Keles, Kinetet Kalos, jag tror de provade alla uttal som är möjliga.
Coca: Tobak i bladform som tuggas. Ser du en man med ena kinden utstickande som en hamster vet du vad han tuggar på. 
Empanadas: Halvmånsformad pirogliknande degknyte med valfri fyllning. Gott gott gott. Fast det här med att ha i kokta ägg kan de väl sluta med? (Kokta ägg verkar vara poppis att ha i överallt; potatissallad, paj, empanadas, sallad, mackor. Jag är inget fan av kokta ägg på det sättet.)
Enkelriktat: Överallt. Efter två veckor i Salta har jag tappat reflexen att titta åt båda hållen när jag går över gatan eftersom bilarna alltid bara kommer från ett håll. Jag kommer bli påkörd när jag kommer hem…
Fruktaffär, Bageri, Slaktare, och Äggbutik: allt har en egen butik här. Okej, äggbutiken har jag bara sett på ett ställe men det var literally en affär där man bara kunde köpa ägg! Att allt är på olika ställen har både för och nackdelar: det tar längre tid att handla allt, men å andra sidan är det färskare grejer och mysigare att handla. Och man kan gå in på bageri och köpa färska frallor utan att vara rik som ett troll! Vi har fått berättat för oss om en bra butik som säljer färsk pasta så den ska vi ta och hitta också.
Jobbtillfällen: Det gäller att skapa så många som möjligt av dessa. Ha därför tre olika kassor i elektronikbutikerna (en där man säger vad man vill ha och får ett kvitto på det, en där man lämnar in kvittot och betalar för varan och får ett nytt kvitto, och en där man lämnar in kvittot från kassan och får hämta ut sin vara) för att maximera antalet personer som tar hand om en kund. Det går också bra att skapa jobb genom att på bensinmackar se till att kunderna inte behöver tanka själva och i stället ha folk som gör det åt dem. 
Mataffär: se Fruktaffär, Bageri, Slaktare, och Äggbutik. Leta dock inte efter mejeriprodukter på något av dessa ställen, det kommer inte sluta lyckligt. Det är bara att vänja sig vid att det finns smör, mjölk, mjukost, grädde och yoghurt (se Yoghurt) och att underbara saker som Creme Fraiche och Keso är för evigt förlorade.
Mattider: Lunch vid 14 och middag tidigast 20. Gärna 21 eller 22. Har helt vant mig vid detta, nu får jag inte för mig att börja laga mat förrän tidigast åtta. 
Siesta: Du, det här med att ha öppet butikerna hela dagarna verkar jobbigt. Vore det inte bättre om vi stängde i tre timmar mellan 14 och 17? Så kan alla åka ända hem och äta lunch och sen komma tillbaka till jobbet.
Yoghurt: Vattnig mejeriprodukt med mjölkkonsistens men smak av yoghurt. Glöm att kunna välja mellan vanlig, low-fat, extra krämig, och Skyr. Jag dagdrömmer om Yoggi Dröm, den tjocka härliga konsistensen skulle jag betala bra för (fast inte lika bra som Benji betalade för en burk Barilla Pesto igår: 65 pesos. Importvaror är dyra).
Vattentryck i duschen: Ordboken kunde inte hitta ordet du sökte efter. Menade du "Droppande vatten"?
Vitamintillskott: Vitaminbrist är farligt, tillsätt därför vitaminer i yoghurt, mjölk, flingor, mjöl och annat du kan komma på som behöver lite mer zing. Allt här är en bra källa av vitamin B2, B3, C, @, Q etc.


Och lite mer bilder, idag har jag tillräckligt med batteri för att hinna ladda upp dem!

Mer street art :) Det är sjukt värt att ta promenader här för man vet aldrig vad man stöter på. Denna hittade Benji på söndagspromenad.

Söndagspromenaden tog oss även förbi ett shoppingcenter. Med en inomhus-slänggunga. 


 Bilder från utflykten till San Lorenzo i fredags:


Kor stöter man på överallt i San Lorenzo. Vid ett tillfälle blockerades min väg av en jättestor tjur, den var läskig. 

Chau!

0 kommentarer: