fredag 6 september 2013

La comida

Temat för dagens inlägg är mat. Nu vet du. Mycket spännande (spännande är för övrigt ett ord jag måste lära mig på spanska - det saknas i mitt ironiska vokabulär). Men först en kort uppdatering om vad som händer: Vi köpte biljetter till Salta idag, och för första gången i mitt liv jag kommer att resa 1:a klass - i en buss. Vi får se vad det betyder. Resan tar cirka 20 timmar så vi har massor av tid för att se landskapet vilket jag verkligen ser fram emot. Det, och att ha lite alone time till att läsa, titta på filmer och allmänt ta det lugnt. Dessa 10 eller så dagar i Buenos Aires har varit bra men jag längtar efter att bestämma själv vad jag ska göra med min tid. Turistande tar sin energi. Wow vilka problem jag har har. 



En av de stora fördelarna med att ha en lokal guide som visar oss runt i staden är att hon kan såna här ställen - en liten grill som serverar läckra och billiga smörgåsar. Glimrande.


Mate - den populära te-ish drycken från Argentina. Det smakar som örtte gjord på hö. Inte riktigt lika glimrande.


Idag fick vi prova glassen vi hört så mycket om. Jag var så taggad, vad jag älskar glass. Detta ställe, Freddo, ligger nära där vi bor och skulle ha varit så farligt för mig om jag stannat i BA. 1/4 kg klockar in på ca 35 kr och då är det kvalitetsglass. De hade minst tio olika sorters choklad och lika många av dulce de leche, naturligtvis. Och bägarna! Jag är så imponerad av bägarna! De var frigolit och ganska tjocka vilket var fantastiskt bra för då smälter inte glassen av kroppsvärmen från handen. Varför har vi inte såna hemma?

Chau!

P.S. Toalettspolning som jag tidigare visade lagades med en tandborste gick precis sönder igen. För tredje gågen. Kan ha något att göra med att den riktiga lagningen verkar inbegripa en hel del ståltråd.

0 kommentarer: